a

Marktwerking: betere zorg of groter worden?

Marktwerking versus intrinsieke motivatie voor kwaliteit

Dit keer een korte blog over marktwerking.
Sinds de invoering van de gereguleerde marktwerking botsen voor- en tegenstanders af en toe met elkaar. Of je nu voor of tegen marktwerking bent, de motieven waarom je een standpunt inneemt zijn wel relevant. Ik hoop altijd dat je voor marktwerking  bent omdat je, denkend vanuit competitie betere zorg gaat leveren.
Tijdens een college over E-Health maakte een van de sprekers het erg bont, te bont wat mij betreft.
Hij is van mening dat Ehealth motivatie vloeit voort uit:
  • Bedrijfseconomische reden: efficiency, kosten, optimalisatie processen.
  • Strategische (marktpositie) reden: veranderende zorgketen, andere diensten, nieuwe toetreders.
Dit tekst kan voorkomen in het beleidsplan van ieder commercieel bedrijf. Motieven gericht op de positie, op groei en marktaandeel.
Ik ben voor de toepassing van E-Health omdat dit de kwaliteit verbetert. Ik hoef me niet te onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders van zorg met E-Health om te groeien. Nee hoor, als we door nieuwe technologie kleiner worden dan is dat prima. Als de patiënt er maar beter van wordt en als de medewerkers maar met plezier kunnen werken.
Wanneer krijgen de inhoudsmensen, intrinsiek gedreven om het beter te doen, weer de overhand en de invloed waar ze recht op hebben? Het economisch denken, zeker in de publieke sector, is een vreemde eend in de bijt. De afgelopen jaren hebben we gezien wat er gebeurd als de economie de overhand krijgt. Maar, zorgverleners, u heeft wel wat laten liggen. Waarom duurde het zo lang voordat ziekenhuizen de logistiek verbeterden en de patiënt in een keer gingen helpen?
Het is nu tijd om de behaalde verbeteringen door marktprikkels vast te houden en (nog) meer vanuit de inhoud te werken. Richt je volledig op de belangen van de patiënt.
Wilt u een berichtje ontvangen als er een nieuwe blog is, meldt u dan aan.
Volg mij op:
Geen reactie's

Geef een reactie