a

Marktwerking in de Ambulancezorg

Voor- en tegenstanders bestrijden elkaar te vuur en te zwaard over de effecten van marktwerking in het publieke domein. In de zorg kennen we sinds 2006 een gereguleerde vorm van marktwerking. Wat is gereguleerd precies?  Is dat een set aan spelregels?

Wat is de toekomst van de ambulancezorg?

In Nederland heeft ambulancezorg sinds begin 60-er jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van een bijzaak van de lokale garage of taxibedrijf via vele professionaliserende ambulancediensten nu naar een Regionale Ambulance Voorziening per regio. Geen strijd om patiënten op de grens van de gemeente meer. Kwaliteit mag er over het algemeen zijn. De oude wet ambulancevervoer is vervangen voor de tijdelijke wet ambulancezorg TWAZ, deze wet is inmiddels voor een paar jaar verlengd. In 2020 moet er een definitieve wet komen. Wordt het dan de minister die aanbesteed of maken de zorgverzekeraars afspraken. Aanbesteden is dan de markt, aanbesteden betekent dat tal van partijen kunnen inschrijven.
Welk probleem wordt opgelost door marktwerking?

Lessen uit aanbesteden in Denemarken.

Vrij dichtbij hebben we een voorbeeld waar de desastreuze effecten van aanbesteding in de ambulancezorg om te kunnen bestuderen of we wel echt moeten aanbesteden. In Denemarken was een mooi bedrijf (Falck) actief, er werd goede zorg geleverd. De aanbesteding is gewonnen door een Nederlandse dienst. Zoals zo vaak is prijs een makkelijk criterium om te beoordelen. Door laag aan te bieden win je de inschrijving. U ziet het al voor u. Lage prijs betekent lage kosten, betekent dus lage loonkosten. Vervolgens gaat het mis. Hoog opgeleide ambulancemensen kiezen andere banen. De winnaar moet op zoek naar nieuwe mensen die wel tegen de lagere voorwaarden willen komen werken. Die kunnen ze niet vinden. Er wordt niet geleverd, een boete wordt opgelegd.
Wat een gedoe zeg.  Zijn er winnaars?
Nee, dankzij marktwerking daalden de prijzen en ging de kwaliteit van de zorg en de kwaliteit van het werk omlaag.
De aanbesteder wilde voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Penney Wise Pound Foulish.
Nu gaat dit kabinet gelukkig geen besluit meer nemen over de toekomst van de ambulancezorg. Laten we hopen dat de volgende minister van VWS wat minder behept is met het marktvirus.

Aanvulling (februari 2018):

Lodewijk Asscher en Marcel Levi schreven in Trouw een mooie bijdrage over de marktwerking in de acute keten.

Volg mij op:
Geen reactie's

Geef een reactie